Golden Days 2025 – Kærlighed
I 2025 kaster Golden Days sig hovedkulds over et af historiens mest universelle, uudtømmelige og allerstørste emner – kærlighed.
Den tåler alt, udholder alt, overvinder alt. Den er brændstoffet i de største dramaer og de korteste popsange, og den løber som en konstant gennem menneskehedens historie. Den er en grund til at leve og en grund til at gå til grunde. Dens veje er uransagelige, men at den får verden til at snurre rundt, er der vist ingen tvivl om. Du kan kalde det lige, hvad du vil. Vi kalder det kærlighed.
Størst af alt er kærligheden. Og den er all around. Kærligheden kan være glitrende og gennemkoreograferet, men den kan også være iført natbukser og ørepropper, og være alt andet end glamourøs. Kærligheden er livets største fester, kunstens ubestridelige yndlingsemne, og så får den hverdagen til at glide ned. Men den er også muligheden for fortabelse og enten akut eller endeløs undergang. Den er lige så gammel som livet selv, og alligevel under evig forandring, og hele tiden til forhandling. Fra fornuftsægteskaber til åbne forhold. Fra polygamiens udfordring af den monogame verdensorden til 60’ernes frie sex og samtidens flydende seksualitet. Fra platonisk til romantisk og tilbage igen.
Med festivalen undersøger vi, hvad vi op gennem kulturhistorien har kaldt kærlighed. Vi ser på, hvordan kærligheden har skiftet form, udtryk og begær og dykker også ned i dens skyggesider – tragedierne, jalousien og de sår, som selv ikke tiden heler. Fra Shakespeares sonetter til Beyoncés ballader. Fra Carmen til Casablanca. Fra Kierkegaards kærlighedssprog til kunstens eviggyldige symboler. Fra Trojas fald til Tinder. Og fra hjertevenner til kærestesorg.
I 2025 kaster Golden Days sig hovedkulds over et af historiens mest universelle, uudtømmelige og allerstørste emner, når vi fra d. 5.-21. september går på jagt efter kærlighedens inderste –og inderligste væsen. Hvad er kærlighed? Hvordan har den formet kulturer, idealer og relationer gennem tiden? Og hvordan har kærligheden det, i det hele taget, her midt i det 21. århundrede?