Museer i København og Omegn

Fortællingen om museer og udstillingssteder i København foldes ud på websider, i livsstilsmagasiner og andre kommunikations-platforme. Det hele sættes i søen af foreningen Museer i København og Omegn.
I samarbejde med Metroen har Museumsguiden fået en synlig plads i Kastrup Lufthavn.
To gange om året inviterer Museer i København og Omegn alle medlemmer til netværksmøder.
Foreningen skaber fælles synlighed for medlemmerne gennem blandt andet annoncer i landsdækkende medier.
Foreningen har et samarbejde med Lorry og kommer op til ferierne med forslag til oplevelser på udvalgte museer.

Golden Days huser sekretariatet for Museer i København og Omegn – et brandingsamarbejde mellem mere end 70 museer og udstillingssteder i københavnsområdet, der skal synliggøre kultur og kvalificere kulturelle oplevelser. 

Det unikke samarbejde på tværs af kulturinstitutioner har som formål at skabe opmærksomhed omkring kulturinstitutioner. Foreningen favner bredt og rummer både kunstmuseer, kulturhistoriske attraktioner og udstillingssteder samt oplevelsescentre af både offentlig og privat karakter. Fra Cirkusmuseet til Øresundsakvariet over Experimentarium, Spejdermuseet og Statens Museum for Kunst til Storm P.-Museet, Designmuseum Danmark og Kronborg Slot. 

Museer i København og Omegn står for at udvikle og drive centrale kommunikationsplatforme som fx websiden www.kulturklik.dk / www.cphmuseums.com, museernes fælles kulturmagasin, særlige events og samannoncering på tryk, online samt i byrummet. 

Hvert år udgiver foreningen desuden en trykt museumsguide, som fortæller om medlemmernes tilbud og oplevelser. Folderen kan blandt andet findes i lufthavnen, på museer, biblioteker, i a-busser og turistinformationer i hovedstadsområdet. Derudover udvikler Museer i København og Omegn netværk og samarbejder blandt museer og udstillingssteder, der rækker ind i fremtidens tænkning af Danmarks kulturinstitutioner. 

Foreningen er ejet af medlemmerne og sat i verden for at støtte museerne der, hvor der er mest brug for det. Fra 2015 fokuserer Museer i København og Omegn derfor på at tiltrække flere engelsktalende turister til museerne og attraktionerne i foreningen. I løbet af 2015 lanceres en ny hjemmeside i tæt samarbejde med Visit Copenhagen. Hjemmesiden vil præsentere alle medlemmer og give et fyldestgørende overblik over oplevelser for turister – ligesom den med redaktionelle artikler vil guide læseren til gode oplevelser. Som noget nyt arbejder foreningen også på et engelsksproget magasin, ’Copenhagen Museums and Attractions’, der vil udkomme i sommerhalvåret. 

Besøg websiden www.kbhmuseer.dk / www.cphmuseums.com