Tro

Hvad tror du på? Mindfullness, de nordiske guder, Kaballah eller Jesus? Tro var på programmet i 2011, hvor Golden Days kastede lys over troens store betydning for kunst og kultur – historisk og aktuelt.
Visning af Carl TH Dreyers film 'Blade af Satans Bog' i Grundtvigskirken. Foto: Anders Thormann.
Intelligent Nightlife i Grevinde Danners lejlighed på Ny Vestergade. Foto: Julie Tovgaard.
Hymns from Nineveh spillede til åbningsfesten på GL. Strand. Foto: Anders Thormann.
Der var arabisk aften i Sofiebadet om tro og renselse. Foto: Anders Thormann.

Tro er en del af sproget vi taler, byen vi bor i og musikken vi hører. Religiøse symboler og motiver dukker frem overalt både historisk, i kunst og kultur og i nutidige strømninger. Vi ser det hver dag i mediernes heftige religionsdebat og i behovet for at dyrke noget 100 procent – om det så er Kernesund Familie, Astanga yoga eller den nye hippe version af asa-troen. Med festivalen TRO satte Golden Days fokus på tro som et fænomen, der rækker ud over de religiøse forestillinger. Vi vendte blikket væk fra den politiske kampplads og så på troen som en drivkraft inden for kunst og kultur:  

Arrangørerne behøver ikke folde hænder for at få succes, da festivalen siden starten i 1994 støt har øget antallet af arrangementer og deltagende gæster.

Berlingske, september 2011

TRO præsenterede et10 dages langt program, der bød på alt fra syrekoncerter, debatter, bag-facaden besøg i klostre og hos trosretninger, udstillinger og foredrag. Flere end 100.000 publikummer deltog i de mere en 150 arrangementer, hvor særligt debatter og foredrag var populære. 

Festivalen kunne melde udsolgt til en stribe værdibattles med blandt andre Bo Lidegaard og Isam B, og til morgenforedragene i Atheneum Boghandel var der fyldt til randen. Fra festivalens side mærkede vi, at publikum – især de unge – vil have kloge samtaler, perspektiv og ikke mindst VIDEN.

 

 

VON TRIER I GRUNDTVIGSKIRKEN 

Specielt visningen af Carl TH Dreyers kontroversielle og dramatiske stumfilm 'Blade af Satans Bog' i Grundtvigskirken var populær blandt publikum. Over 500 mennesker så med, da filmen blev vist under Grundtvigskirkens monumentale himmelstræb efter mørkets frembrud. Filmen blev indledt af en samtale om ondskab mellem Lars von Trier og journalist Martin Krasnik, der talte om ondskaben i Dreyers film såvel som i relation til den aktuelle virkelighed, som i 2010 var massakren på Utøya og ti-året for 11. september. Også Von Triers nylige udtalelser om at han ’"forstod Hitler" – noget, som fik ham ekskluderet fra Cannes Filmfestival – kom på bordet og blev debatteret til stor interesse for publikum.

Grundstenene til Grundtvigs Kirke blev netop lagt i samme år, som 'Blade af Satans Bog' fik premiere i danske biografer i 1921. I filmen følger man Satan gennem fire mørke perioder, hvor han på snedig vis forsøger at friste mennesket. Filmen vakte stort postyr i troskredse, da den kom frem. Kristeligt Dagblad bandlyste filmen og kaldte den "gudsbespottende".