Mellemkrigstiden

I 2008 satte Golden Days spot på Mellemkrigstidens brølende tyvere og grå tredivere. En kulturelt buldrende og blomstrende periode i Danmarkshistorien, der lå klemt inde mellem to krige.
Leni Riefenstahls kontroversielle film "Olympia - Fest Der Schönheit" i Øbro Svømmehal.
Festivalen blev danset igang med Jazzfest i Stærekassen. 
Jørgen Leth, der selv er et produkt af Mellemkrigstiden, live-kommenterede Leni Riefenstahls 'Olympia'.
På Frederiksberg blev Mellemkrigstiden sat på hjul med en motorparade med biler fra perioden. 

Hører man ordet ’mellemkrigstiden’, tænker mange på en grå, tung og barsk periode. Men Mellemkrigstiden var langt mere end det. Det var en tid med frigjort modernitet og gjaldende klassekamp – en vital periode præget af masser af nye strømninger inden for arkitektur, politik og kunst.  

Under titlen ’Mellemkrigstiden – funkis, frisind og fascisme’ slog Golden Days Festival i 2008 dørene op til i alt 200 arrangementer – lige fra Nationalmuseets samtaleseance mellem forfatter Lone Kühlmann og balletdanser Nina Theilade til nøgenforedrag med Sten Hegeler i Frederiksberg Svømmehal. Med udsolgte og overtegnede koncerter, foredrag, teaterforestillinger, omvisninger og debatter blev festivalen en stor publikumssucces.

Interessen for Golden Days festivalen er et fantastisk opløftende bevis på, at publikum skriger på oplevelser, der også gør dem klogere.

Ulla Tofte, direktør, Golden Days

 

NAZI-FILM I SVØMMEHALLEN

I forbindelse med festivalen forvandlede Golden Days og Cinemateket den monumentale Øbro Svømmehal til en spektakulær biografsal. Svømmehallens neoklassicistiske stil dannede den perfekte ramme, da vi viste Leni Riefenstahls film ”Olympia – Fest Der Schönheit” om de olympiske lege i Berlin i 1936. ”Olympia” blev på trods af sine poetiske billeder identisk med holocaust og nazisternes hyldest af den ariske race under Anden Verdenskrig. Leni Riefenstahl er berømt for sin æstetiske sans, men også for sin kontroversielle rolle som Hitlers chefinstruktør.  

Efter en august måned med OL på programmet gav filmen publikum en slagkraftig reminder om, at sport og politik kan være en farlig kombination. Golden Days havde inviteret Jørgen Leth til at live-kommentere filmen fra tremetervippen og skabte en på én gang underholdende og oplysende kulturoplevelse. Arrangementet var et af de mest populære nogensinde i festivalens historie, og det var udsolgt allerede inden festivalen gik i gang.